Chili, Argentinie en Paaeiland - Reisverslag uit , van Hubert Ummels - WaarBenJij.nu Chili, Argentinie en Paaeiland - Reisverslag uit , van Hubert Ummels - WaarBenJij.nu

Chili, Argentinie en Paaeiland

Door: Hubert

Blijf op de hoogte en volg Hubert

22 Oktober 2006 | ,

He hallo allemaal,

de trouwe bezoekers hebben inmiddels al vernomen dat er ook nog een bericht op frans polynesie staat en voor de rest is dit alweer het eerste bericht sinds nieuw zeeland.

Aangekomen vanaf tahiti in Paaeiland kom je op een eiland dat doet realiseren hoe klein wij mensen eigenlijk zijn je voelt je een heel end weg van de beschaving. het eiland is zo groot dat je er in een uurtje omheen rijd en ligt het meest geisoleerd vanalles op de wereld. Het ligt zon 4400 km van chili alhoewel het een onderdeel van het land is en ligt zon 5000 van frans polynesie. Echt ver weg dus.

aangekomen daar met nicolle en sander (ontmoet in Tahiti) een slaapplek gezocht en diezelfde dag een vermoeiend lange wandeltocht gedaan van zon 5u naar een schitterende krater geweest en ongeveer 1/3 van het eiland al gezien die dag meteen besloten dat we de dag erna met de auto rond gingen rijden om de beroemde beelden collectie van paaseiland te bezichtingen. in een dag, de dag erna, alles gezien (zie fotos) en meteen besloten ons ticket te verkorten en de 4e dag al weg te vliegen ipv de 6e.

op dit eiland een nederlands koppel ontmoet (sonja en jan, een feyenoorder!!!! heeft die even pech vandaag! 4.0 in eigen huis met kopteksten "de mannen worden gescheiden van de jongens" haha) maar iig sonja had de mededeling dat Robbie Williams naar santiago zou komen en dat zij al kaarten hadden gekocht ik dacht dat laat ik niet aan mijn neus voorbij schieten dus nadat we die dag in de auto hadden rondgereden meteen de dag erna die tickets op internet geregeld!!

Als bonus kregen we in paaseiland mee dat op onze laatste avond een feest was voor het hele eiland met de presentatie van iets nieuws. wij erg benieuwd daarheen gegaan bleek dat ze gingen vieren dat de eerste beelden op speciale avonden tegenwoordig verlicht zouden worden. Een schitterende ervaring waarvan je later als opa kunt zeggen "toen ik op paaseiland was hadden ze voor het eerst die beelden verlicht" haha

Paaseiland is dus een schitterend eiland met geweldige beelden die heetten geloof ik maui´s ik ben het alweer vergeten.... met super vriendelijke mensen. Origineel behoort paaseiland trouwens tot polynesie maar de chilenen hebben het tot zich geeist

vervolgens gevlogen naar Santiago en daar een paar borrels gedronken met sonja en jan en nicolle en sander en de dag erna sightseeing santiago gaan doen. zie foto´s santiago is een leuke stad geeft niet de indruk dat er armoede is met alle snelle jongens die carriere willen maken erin.

Een paar dagen later naar Valparaiso en Viña del Mar geweest de toeristische trekpleisters aan de kust hele leuke stadjes maar eens buiten satiago gekomen werden we op de eerste dag gewaarschuwd dat we in de avond niet over straat mochten lopen omdat dat toch wel zeer gevaarlijk was. toen kreeg ik mijn zuid amerika beeld weer terug met vato´s loco´s bendes en alles (achteraf niets van gezien maar goed) daar paar dagen rondgehangen en waarempel in een hotel Bed and breakfast geslapen dat B&B Patricia heet!!!! is dat even grappig ook nog in de Ascensor´s geweest. mensen wonen in deze landen bijna allemaal op bergen en om van boven naar beneden te komen hebben ze van die liftjes gemaakt zodat je wat sneller beneden kunt komen wij hebben de oudste genomen zie fotos. In Valparaiso lag trouwens ook de marine haven van Chili met allemaal oud nederlandse fregatten die ze overgemoen hebben van Nederland

Vanuit daar terug naar santiago om naar het concert te gaan en ik kan je zeggen robbie was weer helemaal in orde we hebben ons goed vermaakt. Na robbie afscheid genomen van Sander en nicolle die gingen naar brazilie en verder gaan reizen met Sonja en Jan die dus ook rond de wereld aan het reizen zijn en Kees die bij hun op bezoek kwam. Een hele leuke combi van gasten een ferfent Psv´er een feyenoorder en ikzelf (ajaxcied voor degene die me niet kennen) met hun plannen gemaakt en een auto gehuurd. het eerste plan was om naar Mendoza te gaan in argentinie. daarheen vertrokken en de dag erna wat wijn veldjes bekeken en toen weer doorgegaan naar de richting van Laktau (chili). een lange tocht over beroerde wegen bracht ons uiteindelijk aan de grens overgang naar Chili maar er was geen doune... toen zij een lokale man in het spaans je kunt hier wel over maar dat is illegal!! nou dat woord verstonden wij als geen ander dus terug en nog een overnachting gepakt in Argentinie. na wat gereken kwamen we erachter dat we nog zon 600 km moesten rijden naar de volgende grensovergang. om dit te boven te komen gingen we in de avond op zoek naar een lekkere argentijnse steak en die hebben we gevonden voor 4etjes kregen we ieder een kilo vers heerlijk gebakken stuk vlees van de argentijnse koe echt geweldig!!!!!

Dag erna weer vertrokken om onze weg te maken naar het volgende overgangspunt na weer wat beroerde wegen te hebben overwonnen daar aangekomen was die grens ook dicht ivm met een sneeuwstorm in de andes (chili en argentinie worden gescheiden door de andes dus iedere grensovergang is op zo´n 3000m hoogte) na een uurtje wachten besloten om daar maar weer terug te rijden om weer een overnachting in argentinie te gaan zoeken en waarempel een paar km buiten de grensovergang zat een klein herbergje. Na wat geristel een overanchting in een blokhut kunnen ristelen voor 16 euri voor ons vieren. Bleek het daar een super leuk intiem gebeuren te zijn met huskie´s kachels, honden, sneeuw, mooie natuur en dat soort dingen (zie fotos weer) na die opvernachting in de middag naar de grensovergang gereden en toen mochten we wel legaal oversteken naar chili.

aangekomen in chili het plan gemaakt om naar de nationale parken te gaan en daar te overnachten eerste park waar we binnen gereden was helemaal dichtgesneeuwd en toen maar besloten dat we een stadje gingen opzoeken (wat een tegenslag he) aangekomen in het queenstown van Chili Pucon daar twee overnachtingen genomen om bij te komen van 5dagen autozitten. super leuke dagen gehad warin we niet veel meer gedaan hebben dan klaverjassen, pokeren, naar het casino gaan( met 14 euro winst naar buiten gelopen), over voetbal discusieren en veel wijn drinken!!! niet slecht toch...

vanuit pucon doorgereden via wat kleine dorpjes naar een eiland genaamd Chiloe daar een avondje rondgehangen en daar ons laatste avondmaal samen genuttigd. Een schitterend cadeau gekregen (zie foto) en onze weg terug gemaakt naar het noorden naar Puerto Montt de grote havenstad die het hele zuiden bevooraad. daar nog naar een filmpje geweest en vervolgens de bus gepakt naar Santiago om deel te nemen aan een chilleense verjaardags avond van en koppel dat ik ontmoet heb in Thaiand echt heel gezellig geweest zie fotos en daarna zenuwachtig naar bed gegaan voor Super Soccer Sunday... Verder hoef ik niets vertellen denk ik

In het kort nog een kleine beschrijving van hoe ik chili en argentinie gezien heb. Chili is het rijkste meest ontwikkelde land van zuid amerika je ziet het verschil ook wel degelijk met argentinie heb een fotos van de gemiddelde auto in argentinie erbij gedaan zodatje kunt zien hoe die eruit zien. Chili een mooi land met veel nieuwe dingen met aardige mensen die als nadeel wel alleen spaans spreken. dus het is waarheid dat mensen zeggen dat het hier behoorlijk handig is om iig een paar woorden spaans te spreken. Wat trouwens in Chili ook heel erg opvallenend is dat het heeeeeeeeel veel duitse invloeden heeft. heel veel heet hier club allemagne Avenida Allemagne etc sommige dorpjes zijn comleet duits ben er zo gek van geworden dat ik er een foto van gemaakt heb (zie foto)

Argentinie is meer dan de helft goedkoop en in natuur en land niet veel verschillend van chili al is infrastructuur en goeie autos en gebouwen ver te zoeken. Maar net als chili echt een aanrader!!!!

Ik ben dus nu mijn laaste dag in chili en vlieg dan via venezuela naar Aruba om daar met dorre en lisette een leuke 9 dagen vakantie tegemoet te gaan..

Voor mij alleen zit mijn wereldreis er nu op. ik heb echt een super gave tijd gehad en vanaf hier wil ik ook zeggen dat ik het super heb gevonden hoeveel contact we allemaal gehouden hebben en voor een paar mensen hoe ze me erdoor getrokken hebben..

Ik zal nog een laatste update doen van Aruba en New York als ik weer in NL ben maar voor nu is dit het!!!

ik spreek jullie gauw weer!!!!

groetjes Hubert (santiagoi de chili)

• 22 Oktober 2006 - 19:05

Lis:

Weer prachtige foto's, wat een weersveranderingen, ongelooflijk!
    Geniet van je "vakantie" en ik verheug me op je terug komst.
    aardappeltjes eten met spinazie, heerlijk stukje vlees en niet te vergeten APPELMOES ;-) of liever een bamisoepje :-)
    ZjG dikke kus je zus!

• 22 Oktober 2006 - 19:17

Mama:

Wat kom jij toch als een geestelijk rijk man terug zoon,
    Heerlijk,als ik zie hoe die gezichten van je medereisgenoten stralen door jouw aanwezigheid. Ik ben supertrots op je. Geweldig hoe je op een en dezelfde dag midden in de zon en dezelfde dag gelijk midden in de sneeuw storm kunt zitten magnifique. Ik kan effe alleen niet zien wat je cadeautje is of bedoel je die sneeuwbal recht op je borst. Let op Hubert dat je bovenop je hoofd je krullen laat uitkomen niet plat drukken verder dat lange haar effe laten maar vaak door je kruin kroelen zodat je haren ietsje losser zitten dat strakke is niet zo "a la Hubert" Doe Lisette en Dorre heel veel groetjes van mij en geniet lekker nog even samen.
    dikke knuffel. Tot snel
    IK HOU VAN JE

• 22 Oktober 2006 - 20:11

Super Com. Oma:

Dag me jonkske nog een paardaagjes en daar ben je weer zal wel vreemp voor je zijn en wij zijn blij
    kan sint hier vieren en de kerstmis kom je ook roggebrood met pinda kaas eten ik heb hier een hele pot
    Maar er toch veel verandert
    Je heb nog enkeldagen geniet er nog van ik duim voor je dat nog alles goed gaat maar dat zal wel
    groetjes van Opa en Oma

• 22 Oktober 2006 - 20:36

Wendy:

Wat super sjiek weer allemoul!!!
    En hiel sjoen foto's.
    Geneet nog effe lekker.
    Want veurdat ste ut wets is ut allemoul weer um....
    Groetjes wendy.

• 22 Oktober 2006 - 21:08

S1:

Hubske,

Erg mooi laatste deel van je wereldreis zo te zien sjonnie.
    Sanne en ik zijn net terug van een welverdiende?? vakantie naar New York en iceland. In NY zul je je ook nog wel vermaken.

Veel plezier nog de laatste weken en zie je begin november om weer eens ouderwets te banalen.

Un sjonske S1

• 22 Oktober 2006 - 22:07

Jordy Van E:

Hee!

Bedankt voor je bericht laatst! Echt tof om iets van je te horen vanaf de andere kant van de wereld!!
    je verhalen zijn echt leuk om te lezen, en de foto's zijn fantastisch! Ben heel erg benieuwd naar je verhalen als je terugbent!
    Doe de groeten aan Lis@ en dorre, en wie weet tot gauw!

Jordy

• 22 Oktober 2006 - 23:27

Nathalie (NZ):

Heeey ouwe wereldreiziger! Ik zat me weer even te vervelen in het natte NZ dus jou site is prima vermaak. Echt supergave foto's weer! Wanneer ga jij terug naar Holland?

Have fun!!!

Groetjes Sab en Naat

• 23 Oktober 2006 - 10:59

Frans:

He Huubske,
    Mooi verhaal en foto's man. Ik geniet met je mee! Enjoy and have fun en tot snel!!

• 23 Oktober 2006 - 12:16

Frank:

Hey Hubert!

Leuk dat je op paaseiland bent geweest zeg,toch wel een speciale plek!
    Geniet van de rest van je reis!

Grtzzz

Frank 'trans sib'

• 23 Oktober 2006 - 12:56

Ellen:

Wat een fantastische reis heb jij erop zitten zeg; ongelooflijk in hoeveel verschillende culturen en weersomstandigheden jij beland bent!

Ben ontzettend benieuwd naar al je verhalen! We spreken snel een keer af voor alle tips ;-)

x Ellen

• 23 Oktober 2006 - 15:26

Hé Huub

Laot die haore zoe wie ze zien hé, ich bin zoe nuijjsjierig!

Is groet gewoore hé dee kleine boeda!?

Geneet noch effe un paor daog.
    Coole foto trouwens B&B Patricia...grins...

Haw vaan diech gouwe
    Patricia Christoph
    Jesse & diene gouwe "Dean"!

• 27 Oktober 2006 - 04:34

Kirsten:

hoi huub,
    ben weer helemaal bij met lezen, ik ben best een beestje jaloers op je, onthoudt goed wat je allemaal gedaan en gezien hebt, wie weet heb ik het ook nog eens nodig! Leuk om te lezen dat je zo veel mensen ontmoet, zelfs Robbie!
    ps. mam het kado is een voetbal shirt waar oa L1 opstaat..........
    kus kirsten, tot snel voor een lekker etentje bij alice lees ik..

• 28 Oktober 2006 - 12:38

Mama:

Noe iech weet datste nao hoes kumps begint 't miech te lang te doore. Iech mis diech.... snik snik... nog effe. Geneet en geneet en geneet en geneet nog effe dag sjattepieke vaan miech.
    Dikke knuffel

• 01 November 2006 - 20:36

Hanno Y Marielle:

Huub!!

Geniet van de laatste dagen van je reis!!!

Hasta luego!
    Hanno y Marielle

• 02 November 2006 - 20:37

Enneh Huub
    Wil je voor je verjaardag twee enkele tickets terug in de rimboe?
    Liefs Patricia

• 05 November 2006 - 12:17

Lis:

Yoeppie!
    Nog mèr hiel èffekes! :-)
    Iech veurheug miech d'r op.
    Leefs Lis (zjg)

• 06 November 2006 - 07:59

Huub

Dien Peetekeend läöp noe al un gooijj week! Veur dat iech ut diech vergeet te vertelle!
    Ut is unne echte boeba.
    Heet heer dat un bitteke vaan diech, grins...!
    Trouwens noch eine kier slaope en daan zuuste dien sjatteke weer, is dat neet joepie joepie.
    Iech verheug miech mét diech mét.
    Hoop totste unne hiele leuke tied hubs gehad en hoop auch dat dee tied hiel gaw noch uns teruk geijjt kaome.
    Deenk aon dien eige este teruk bis in de "normale wereld"!
    Dat zal zeker neet métvalle mét al die luijj die aon dien deur goon kloppe en ut geveul höbbe dat "zie" aleijn op de wereld zien.
    Lét op diech zelf mér dat zalste de létste tied wel good gelierd hubbe en dat zal diech dus aoch väöl beter aofgoon es oets.

Iech deenk hiel väöl aon diech en mis diech.
    Tot gaw leeve.
    Patricia

• 11 November 2006 - 10:23

Mama:

ha zoon, ik wil toch nog even iets zeggen op deze site. Misschien lees je hem nog wel. We,Alice Janne, Juul en ik, hebben je mogen begroeten aan het station. Het was geweldig dat je 3 vrienden er waren, Thijmen, Tommie en eh... eh...(sander zit in m'n hoofd) zie zwarte krullekop, kom effe niet meer op zijn naam. Dat was voor hen even goed schrikken toen jij ze verraste. Bij jou thuis met Ivo Remy Tmara Debby en Robbie was ook een hele leuke verrassing voor jou. Nu zirt je weer in Maastricht en wordt weer helemaal opgeslokt. Je bent er niet meer als vanouds. Dus is misschien het aanhouden van dit dagboek zo gek nog niet. Kunnen we je lekker af en toe wat vertellen. hahaha. Sterkte met alles zoon. Wij duimen voor je

Kus mama

• 30 November 2006 - 10:49

Naat (NZ):

Ben je thuis? Wij zitten nog even in Thailand!! Het is SUPERRRRRRRR 18 dec gaan we terug naar huis!!! Hoe is het leven thuis? ZWAAR!!!!!!????

Laat anders nog even je email achter op onze site, das wel lachen!!

of neem mij even aan

naat_vandermeer@hotmail.com

groetjes Nathalie

• 13 Januari 2007 - 10:18

Vivianne Duchateau:

Ha Hubert!

Via waarbenjij.nu kwam ik erachter dat je op wereled reis bent geweest..
    Wat leuk zeg! het is vast weer wennen om terug te zijn in Nederland!

Laurent en ik wonen nu voor een jaar in Kameroen..
    ok een hele ervaring dus..

Groetjes!

• 24 Oktober 2007 - 09:05

Hey bruur
    Dee link zit heijj noe wel beijj diene verhuismail!
    Beteikend dat dat ste heijj noe dien belefenisse euver A'dam geijs opsjrieve?
    Of misschien foto's vaan dien nuijj apparteminstje?
    Iech bin benuijt liek miech hiel leuk!
    Kus Trix